Unifil pakt Palestijnse infiltranten

2 december 1980

JERUZALEM — Het Nederlandse Unifil-contingent in Libanon heeft maandag acht gewapende mannen aangehouden, die waarschijnlijk behoren tot een Palestijnse organisatie. De mannen werden aangehouden bij Mansoeri in het zuiden van Libanon, zo werd meegedeeld in een communiqué van de woordvoerder van de VN-vredesmacht m Zuid-Libanon.

De Libanese regering heeft stappen genomen om te komen tot verlenging van het mandaat van de vredesmacht van de Verenigde Naties in Libanon (Unifil). Naar maandag in Beiroet werd bekendgemaakt, heeft de regering contact opgenomen met de landen die troepen beschikbaar hebben gesteld voor deze 6.000 man omvattende vredesmacht. Dat zijn Ierland, Nederland,'' Ghana, Nigeria en Senegal.

Het mandaat van Unifil loopt op 19 december af. Verlenging moet geschieden door de veiligheidsraad. Dit orgaan verlengde op 27 november het mandaat van de VN-troepen in de Golan met zes maanden tot 31 mei a.s. Unifil werd in maart 1978 gevormd toen de in Zuid-Libanon binnengevallen Israëlische troepen zich terugtrokken. Het eigenlijke grensgebied heeft Israël echter niet, zoals de veiligheidsraad had beoogd, aan Unifil overgedragen maar aan de met Israël samenwerkende Libanese rechtse militie onder leiding van majoor Haddad.

Bron : Digibron